Îmi recomandase S. filmul ăsta și când am avut niște ore libere, m-am pus să-l văd. Mi-am zis din primele secunde, cred că o să-mi placă filmul ăsta. Am cam avut dreptate.
Țin să scriu despre el tocmai pentru că mi s-a părut foarte bine făcut, actorii au jucat foarte mișto, dar mai ales pentru cadre și replici care-au fost fenomenale. Scenariști sunt Radu Jude (care a și regizat) și Corina Sabău (care a scris Și se auzeau greierii). Filmul e din 2012 cu Șerban Pavlu (da, cel din Umbre).
Imaginează-ți asta. Începe filmul cu cântecelul kuroneko no tango și îl avem în prim plan pe bărbatul ăsta care se trezește și își verifică telefonul, mormăie, e într-un apartament de (probabil) două camere ticsit și dezordonat. Se ridică din pat și se așează pe budă, e la bustul gol, cam are burtă, iar lângă toaletă avem o mașină de spălat pe care-s aruncate diverse chestii, printre care și o cutie de lapte Zuzu albastră. Își adună lucrurile și își ia bicicleta dintr-un balcon mic, cam jerpelit, o bicicletă pe care o și deretică înainte. Iar când pedalează pe bicicletă, cu zgomotul tramvaiului pe fundal, cântă versurile de început ale melodiei Time de Pink Floyd. Marius Vizureanu, ochelarist, divorțat, merge s-o ia pe fiica lui Sofia într-o mini vacanță la mare; Sofia locuiește cu mama ei, iar Marius este victima persecuțiilor fostei neveste. Sau este?
Filmul ăsta jonglează într-un mod grozav cu dramă, suspans, umor, replici extraordinar de bune și reale și e un thriller/drama extrem de reușit. Accentul nu l-aș pune pe faptul că nu știi ce o să se întâmple (deși s-ar putea să nu bănuiști cu adevărat; în ceea ce mă privește, niciodată nu văd filmele din unghiul ăsta, dar cumva cred că nu este foarte previzibil). Accentul l-aș pune pe cadrele minunate, foarte reale, însoțite de niște replici care se mulează perfect pe scene și personaje. Aș pune accentul pe sentimentul angoasant pe care-l transmite, pe frustrarea aceea insuportabilă pe care ți-o dau toate acele situații despre care știi că nu ar trebui să fie așa, și totuși tocmai așa ți le aruncă-n față. E un film care s-ar putea să-ți stârnească tot felul de emoții. Și o să te facă și să râzi.
Ce o să ți se pară cel mai real e probabil tocmai subiectul acestui film: părinți divorțați și situația complicată în ceea ce privește custodia copilului și a sentimentelor care se nasc din această direcție. E o temă foarte serioasă și dureroasă tocmai pentru că este foarte reală și e răstălmăcită în film în așa fel încât să te gândești poate de două ori înainte să tragi concluzii.
O să te trezești într-un cadru care poate ți-e familiar; toate detaliile care compun filmul (mijloace de transport, obiecte, felul în care sunt aranjate lucrurile ș.a.m.d) și modul în care vorbesc personajele unele cu celelalte au marea menire de a te face să te simți ca acasă, ca în România. E o frescă, da’ nu doar a Bucureștiului, ci, așa, a faptului de a fi în România și de a întâmpina anumite situații. Iar de acolo… vedeți voi ce se mai întâmplă. Are un feeling foarte real filmul ăsta, e foarte pertinent și, damn, sincer, mi s-a părut foarte interesant de urmărit. Mi-a plăcut mult de tot. Iar una dintre scenele mele preferate e chiar cea din final.
Despre titlu nu mai zic nimic că mi se pare prea perfect.
(SPOILER oarecum,
ce ador eu finalurile astea fără concluzii moralizatoare! 🙂 )
!Poți viziona acest film pe canalul de youtube cinepub: Toată lumea din familia noastră (2012)
Poetă, podcaster, mamă, blogger, promoter cultural, expertă la visat cu ochii deschiși și inventat povești.
Mă poți susține aici: patreon.com/ramonaboldizsar
Ascultă și tu podcastul literar Perfect Contemporan! Mai scriu și la Revista Golan, Revista Psyche și citeștemă.ro
Am debutat în 2021 la Casa de Pariuri Literare cu volumul de poezie: Nimic nu e în neregulă cu mine.
Interviuri de ascultat/văzut: la Timpul Prezent, la Zest, la Biblioteca lui Gelu, altfel pe Youtube.
Interviuri de citit: pt IQads, pentru Adevărul (+partea a doua), Poetic Stand, Dlite-Blog-Goethe, pentru Mansarda Literară, Țignal CDPL.